Californië!

6 juni 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Op het moment zit ik op het vliegveld van Fort Worth, Texas te wachten op mijn aansluitende vlucht, hier heb ik zo'n 2 uur de tijd voordat mijn volgende vlucht mij naar het noorden brengt. Ik ben hier ondertussen al een half uur, en ik was deze ochtend nog in San Francisco, wat ik ondertussen toch wel een van de leukste steden vind waar ik hier in geweest ben. Sinds ik nu toch echt uit Californië verdwenen ben, leek dit mij een mooi moment om de blog maar weer eens bij te werken, er is namelijk genoeg gebeurd afgelopen twee weken!

Om het avontuur maar weer op te pakken waar ik de vorige keer ben gebleven, we reden weg uit Platteville, om een uur of zeven savonds. De auto helemaal vol geladen met mijn koffer en tas, plus nog eens alles van Charla die een andere kamer krijgt volgend semester, dus alles moest uit de huidige kamer weg, wat voor een erg krappe auto zorgde. Tegen een uur of elf savonds kwamen we dan aan in Plymouth, daar hebben we nog wat spullen ingepakt en het een en ander geregeld voor de vlucht de volgende ochtend (dat was toch ruim een paar uur van te voren, vroeg zat toch?). Na een korte nacht gingen we die ochtend tegen een uur of 8 weg, omdat ons vliegtuig rond 12en vertrok, en het was nog even rijden. Vervolgens waren we iets te vroeg op het vliegveld, dus hebben we nog even een rondje gemaakt door de stad, en toen toch maar richting het vliegveld gegaan. Eenmaal vertrokken uit Milwaukee duurde het een uur of 3 voordat we in Dallas, Texas aan kwamen, want daar hadden we zo’n uur om een overstap te maken. We hebben even wat te eten gehaald en onze tijd afgewacht, totdat het weer tijd was om Texas te verlaten, en het vliegtuig bracht ons toen naar San Francisco, Californië!

Daar aangekomen was het nog wel een beste worsteling om er achter te komen hoe we vanuit het vliegveld naar ons hotel kwamen, maar goed, na een redelijke tijd met de koffers rond gesleurd te hebben zijn we er toch gekomen. Het centrum van San Francisco is compleet op een heuvel gebouwd, wat het rondlopen daar toch wel redelijk pittig maakt. Die avond was er nog geen privé kamer beschikbaar maar hebben we toch een kamer gevonden in hetzelfde hotel, waar we vervolgens met 6man op een kamer sliepen, het was niet ideaal maar het was maar voor één nachtje. Die avond hebben we weinig meer gedaan, een half uurtje lang door de stad gelopen en toen besloten dat het laat genoeg was, en maar op tijd naar bed gegaan om de volgende dag de stad maar eens goed te bekijken.

Fisherman's WharfDe dag erna, op zondag zouden we wel een eigen kamer krijgen, maar we moesten om 10 uur onze kamer al uit en we konden pas om 3 uur de nieuwe in, maar gelukkig konden we onze koffer bij het hostel kwijt, en we besloten om maar naar Fisherman’s Wharf te gaan, wat een pier was met wat toeristische attracties, zoals winkeltjes, eettenten en uitzicht op de rest van de stad vanaf het water. Het was een ontzettend mooie plek en we hebben daar het grootste deel van de middag doorgebracht. Omdat San Francisco aan het water ligt was er ook genoeg lekkere vis en krab te eten, wat we ook even hebben geprobeerd. Die avond zijn we maar eens op zoek gegaan voor nieuwe schoenen voor mij, omdat degene die ik bij me had echt versleten waren en ik zeker voor de komende weken iets nodig had waar ik goed op kon lopen.

We zijn San Franciscohiervoor de halve stad afgelopen, maar omdat we geen idee hadden hoe die stad in elkaar zat hebben we weinig goede winkels kunnen vinden. We hebben toen besloten om het maar even op te geven omdat het ondertussen ook al tegen 5en was, en zijn maar terug gegaan naar het hotel. Daar aangekomen kregen we onze kamer, die ontzettend mooi was, en vooral erg compleet. Het lag ook nog eens midden in het centrum, wat het ideaal maakte om overal te komen. De avond hebben we gebruikt om naar Union Square te gaan, een redelijk bekend park wat dicht bij ons hotel lag, en hebben daar even rond gekeken.

Strand SFDe maandag hebben we vooral gebruikt om wat bij te komen van de reis en de wandelingen die we de dag daarvoor gemaakt hadden, en zijn naar het strand gegaan. Het lag wel even van ons hotel af, maar de bus in San Francisco reed overal en het koste 2 dollar om er in te stappen, je kon uitstappen wanneer je wilde, en dat kaartje was ook nog eens 2 uur geldig, wat het wel erg makkelijk maakte overal te komen. Het strand waar we heen gegaan zijn lag zo goed als naast de Golden Gate Bridge, wat toch wel een raar maar vooral mooi uitzicht gaf. Als echte held ben ik daar nog eens het ijskoude water in gedoken, en we hebben vervolgens de rest van de middag van de zon genoten. Die avond stond er een comedy-night op het programma, dat was in een lokale bar en bestond uit verschillende cabaretiers, maar dan in het Engels. Hoewel ik eerst bang was er weinig van op te pakken, waren ze bijna allemaal erg goed en we hebben ontzettend veel gelachen, en daarmee de dag goed afgesloten.

San FranciscoWaarmee we op de dinsdag komen, waar er iets minder gebeurde dan de voorgaande dagen, vooral omdat er weinig leuks te doen was wat niet al te duur zou zijn. Die middag heb ik na een redelijke wandeling toch schoenen kunnen vinden, en die avond zijn we weer naar een comedy-night gegaan, maar deze viel best wel tegen dus daar hebben we het halverwege maar voor gezien gehouden.

Fisherman's Wharf by night.Woensdag was er een museum dat gratis entree aan kon bieden, dus daar zijn we maar even een kijkje gaan nemen. Hoewel dit niet erg groot was hebben we wel genoeg te horen en te zien gekregen over de geschiedenis van de stad, en wat buurten in het algemeen. Die avond zijn we weer terug gegaan naar Fisherman’s Wharf, om dat maar eens bij nacht te bekijken, en ook al was het er bijna verlaten, het was nog steeds ontzettend mooi om daar te zijn, zeker nu je vanaf een afstand de hele stad opgelicht kon zien.

Golden Gate ParkDonderdag hebben we besloten er maar weer een drukke dag van te maken, en zijn in de ochtend al richting het Golden Gate Park te lopen, een groot natuurpark in het westen van San Francisco. Het was vooral raar om daar te zijn, als je eenmaal het park uit liep was het gewoon stil, je zag alleen maar natuur en het leek net of de ontzettend grote en drukke stad waar je de dagen daarvoor in hebt geleefd opeens verdwenen was, zo rustig was het daar. We zijn het hele park doorgelopen, wat vogels, vissen en schilpadden gezien behalve wat mooie landschappen, en vervolgens maar even snel wat eten gehaald, want die avond hadden we ook nog wat geplanned.

Academy of Science MuseumEr was die avond een nachtelijke opening in het natuurmuseum van San Francisco. Dat ging om 6 uur savonds open, en het was alleen toegankelijk voor mensen die 21 jaar of ouder waren, omdat er ook op verschillende plekken alcohol geschonken werd in het museum. Het museum bestond uit verschillende delen, maar het grootste en ook wel het meest indrukwekkende deel was het Tropische gedeelte. Hier kwam je op de begane vloer aan, en liep je dwars door het tropische bos, langs verschillende exotische spinnen, slangen, kikkers, vogels en andere beesten door naar de 4e verdieping.

Museum, aquarium gedeelteHier kreeg je een lift naar beneden, waar je vervolgens in het zee-gedeelte kwam, waar verschillende aquaria stonden met allerlei exotische waterdieren, van kwallen en garnalen tot anaconda’s en vissen die groter waren dan het gemiddelde mens! Hier hebben we de nodige uren rond gelopen, en uiteindelijk toch maar weer de weg terug naar huis gevonden, na een kleine wandeling terug door het Golden Gate Park.

AlcatrazDe vrijdag hebben we gebruikt om Alcatraz een bezoekje te geven, het was toch een best indrukwekkend gedeelte van de stad dus het is ook weer zoiets om er dan niet geweest te zijn. Eenmaal op het eiland aangekomen kregen we eerst wat instructies over hoe het eiland in elkaar zat, en zijn we vervolgens zelf op onderzoek uit gegaan. Het was een ontzettend groot eiland, en behalve dat het de gevangenis was waar de zwaarste criminelen uit het land terecht kwamen, was het daarvoor een militaire fortificatie, om de stad te beschermen van aanvallers die in de vroegere tijden de stad binnen probeerde te dringen. Het verkennen van het eiland en alle gebouwen die er op stonden heeft toch echt wel de hele middag gekost, er was ook zo veel te zien! Die avond hebben we wat te eten gehaald, en zijn we een kroeg in gegaan voor een drankje, het was nou eenmaal vrijdag avond, en ook hier was San Francisco een goede stad voor.

Zaterdag was de dag dat Charla naar huis zou vertrekken, en ik in zou checken in een hostel sinds een 2persoons kamer voor mij alleen toch wel erg prijzig zou worden. Die dag zijn we dus bijna alle tijd verloren aan het heen en weer reizen, we hebben nog wat tijd kunnen vinden om iets te drinken en te eten, en ik heb vervolgens Charla maar naar het vliegveld gebracht. Na een lastig afscheid ging zij er vandoor, en ik terug naar mijn nieuwe hostel.

Golden Gate BridgeDie zondag ochtend heb ik Bob ontmoet om wat koffie te drinken, die was namelijk ook al weer even in San Francisco. De zondag hebben we vroeg in de middag twee fietsen gehuurd, en zijn de Golden Gate over gefietst, wat toch wel erg indrukwekkend was. We zijn meteen maar een stuk doorgefietst naar een stadje dat aan de overkant van de baai lag vanaf San Francisco, dat Sausolito heet. We hebben daar tijd gehad voor een ijsje en zijn toen maar terug gefietst, omdat onze fietsen op tijd ingeleverd moesten worden. Die hele fietstocht was goed voor zo’n 45km aan fietsen, en dat door de heuvels. De avond waren we dan ook niet geheel verassend redelijk gesloopt, en hebben maar weinig gedaan.

Maandag zouden we vertrekken naar Yosemite National Park, een groot natuurreservaat wat ook in Californië ligt. Hier wilde ik in dit verhaal ook nog wat over vertellen, maar het is ondertussen al wel erg lang geworden, dus ik denk dat ik dat maar moet bewaren voor een volgende keer. Ik zal proberen er in het weekend iets tijd voor vrij te maken, en hoop snel up-to-date te zijn met de reis, maar tot die tijd sluit ik het verhaal hier maar af.